Een paar weken terug heb ik met jullie in een vlog op Instagram gedeeld dat wij een iRobot hebben gekocht. Sindsdien krijg ik bijna dagelijks berichtjes in mijn dm-inbox met de vraag of ik tevreden ben met mijn aankoop. Net zoals jullie was ik erg benieuwd naar de voor- en nadelen van de iRobot voordat ik hem kocht. Vandaag vertel ik jullie uitgebreid wat wij precies vinden van onze robot stofzuiger en waarom wij voor dit type hebben gekozen.
Waarom de Roomba 966?
Zoals ik in mijn vlog al had verteld (heb je hem niet gezien, klik hier om te kijken) vinden Cagri en ik het beiden vreselijk om te stofzuigen. De stofzuiger is zwaar, hij maakt veel lawaai en om de ruimte goed schoon te krijgen heb je voor ons huis echt wel een uurtje nodig. Toen wij nog met zijn tweetjes waren konden we makkelijk een dagje of twee het stofzuigen overslaan (of alleen bepaalde gedeeltes van het huis stofzuigen) maar sinds de komst van onze kitten Cookie konden we er echt niet omheen. We wilden eigenlijk beiden dat er elke dag gestofzuigd werd maar hadden allebei geen zin om het te doen. De gedachte van een robotstofzuiger hadden we eigenlijk al een paar maanden, alleen hadden we dus nooit echt een reden om er een aan te schaffen. Ik had eerder zelfs uitgebreid research gedaan en wist daarom dat ik een iRobot stofzuiger wilde in de 900-serie. Waarom? Omdat ik een robotstofzuiger zocht die:
1. Zowel harde vloeren als (hoogpolig) tapijt aankon. De 900-serie voelt aan wanneer hij een tapijt aan het stofzuigen is en gaat dan krachtiger zuigen;
2. De hele verdieping stofzuigt en niet alleen een kamer. Als de batterij leeg is gaat hij zelf naar de oplader en gaat weer verder zodra hij opgeladen is;
3. Een app heeft waarbij je kunt zien waar de stofzuiger is geweest zodat je kunt zien waar de stofzuiger niet bij kon. Ook wilde ik vanaf buitenshuis de stofzuiger aan kunnen zetten, zodat het huis schoon is wanneer ik thuiskom;
4. Een sensor heeft die een trap of ander obstakel detecteert. Zo hoef ik niet op te letten of de stofzuiger straks opeens van de trap af valt.
De 900-serie voldeed daarbij het best aan mijn eisen. Natuurlijk heb je ook series van de iRobot die zelfs beter zijn, maar die vonden wij veel te duur. Als je eenmaal weet welke serie je wilt maakt het niet zoveel uit welk nummer in de serie je neemt. Er geldt meestal hoe hoger het nummer, hoe meer kleine extra opties de stofzuiger heeft (bijv. de 976 zal iets beter zijn dan de 966), maar voor ons maakte dat niet uit. Wij wilden een iRobot uit de 900-serie en dan de meest voordelige. Toevallig had MediaMarkt een actie lopen en hebben wij deze dus voor een mooi prijsje kunnen bemachtigen!
Wat vinden wij van de iRobot Roomba 966?
We hebben nu de Roomba al een aantal weken in gebruik en ik kan echt zeggen dat ik enorm tevreden ben! Wij hebben in de app ingesteld dat hij elke dag om 12.00 de benedenverdieping stofzuigt en dat doet hij ook netjes! Wel hebben we gemerkt dat de meubels die wij hebben ervoor zorgen dat de Roomba bepaalde plekken niet kan bereiken. Hier houden wij rekening mee en hebben een aantal meubels zo gezet dat we zeker weten dat hij overal komt waar nodig is! Dit is voor ons absoluut geen moeite.
Hebben wij onze oude stofzuiger weggegooid? Natuurlijk niet! De Roomba doet uitstekend zijn werk maar wij stofzuigen alsnog één keer in de week het huis zelf. Dan nemen wij de trap, onze bankstel en stoelen en alle hoeken en plinten mee. Hiervoor hadden wij voorheen nooit zin in omdat we zoveel zelf stofzuigden. Nu is het een fluitje van een cent aangezien eigenlijk de rest van de woning gewoon goed stofvrij is.
Wat wij ook handig vinden is de plattegrond in de app na elke stofzuig beurt! In het begin zag het er raar uit voor mij maar op gegeven moment kan je goed zien waar de Roomba is geweest. Zo kan ik die plek nog even zelf stofzuigen als dat nodig is of ik kan ervoor zorgen dat de Roomba de volgende dag dat obstakel niet tegenkomt.
Wat ik ook echt he-le-maal geweldig vind is dat je voor de Roomba een rooster in kunt stellen in de app. Je kunt dan per dag een bepaalde tijd instellen en dan start de Roomba automatisch op dat tijdstip met stofzuigen. Zoals ik al eerder had gemeld hebben wij onze tijd elke dag op 12.00 ingesteld. Heerlijke uitkomst, zo hoef je er zelf niet eens aan te denken om hem aan te zetten. Bij ons is het namelijk het geval dat we er pas aan denken als we zien dat het echt nodig is. Dan is het eigenlijk al een beetje te laat..
Zoals jullie je waarschijnlijk voor kunnen stellen kan de Roomba geen trappen op of af. Bij ons staat de Roomba standaard op de benedenverdieping. Als wij willen dat er op de bovenverdieping of de zolder wordt gestofzuigd dan dragen wij hem gewoon even naar boven en klikken we op het ‘clean’ knopje. Zodra hij klaar is krijgen we een melding op onze telefoon. Dan kunnen wij zien waar hij is geweest en kunnen we hem weer naar beneden dragen. Ik vind het persoonlijk heerlijk dat hij lekker onder het bed stofzuigt, dit was namelijk altijd zo’n struggle. Alleen al daarvoor vind ik hem 100% de prijs waard!
Zoals jullie kunnen lezen zijn wij erg enthousiast. Cagri zat laatst zelfs te kijken om er één voor de bovenverdieping aan te schaffen zodat wij deze niet meer naar boven en naar beneden hoeven te ‘sjouwen’ (dat ding weegt bijna niks). Ik vind het voorlopig wel goed zo. De iRobot heeft ervoor gezorgd dat ik veel meer tijd heb voor andere dingen en dat ik niet elke dag helemaal bezweet de stofzuiger naar boven en naar beneden sleep. Ik ben fan!
Geef een reactie