Mocht jij mij al volgen op Instagram (@xsaarofficial) dan heb jij vast al gezien dat ik, vanwege de huidige omstandigheden, al sinds maart van dit jaar thuis werk. Toen wij net thuis gingen werken was ik eigenlijk best enthousiast. Lekker vanuit het gemak van je eigen woonkamer werken in je lekkere pyjama of cosy loungewear, een aflevering GTST kijken in je pauze en misschien wel het belangrijkste van allemaal: altijd lekkere koffie bij de hand. Natuurlijk was ik het na 2 weken al meer dan zat. Ik merkte dat ik het gevoel van routine enorm begon te missen. Nu (ruim een half jaar later) kan ik eindelijk wat tips met jullie delen waar ik veel aan heb gehad. Ben jij nog op zoek naar wat tips om je dagen beter in te delen tijdens het thuiswerken? Lees dan vooral verder!
TIP #1 – Houd een ochtendroutine aan.
Dit ook echt meteen de allerbelangrijkste tip. Hou een standaard ochtendroutine aan! Als jij vanuit bed meteen achter je laptop/computer duikt dan ben je de hele dag suf, lui en moe. Zorg ervoor dat je wekker gewoon op tijd gaat (net als wanneer je op kantoor werkt!), stap uit bed en poets je tanden, neem een douche en kleed je aan. Natuurlijk is het logisch dat je, als je thuis werkt niet elke dag strak in pak in de woonkamer of je in je kantoor gaat zitten. Maar al doe je schoon loungewear aan, je voelt je alsnog ‘anders’.
TIP #2 – Plan je dag in.
Lekker je ochtendroutine achter de rug? Check je mail en plan je dag in. Houd er wel rekening mee dat je je dag realistisch indeelt. Plan niet teveel voor jezelf in om haast en/of teleurstelling te voorkomen. Zelf gebruik ik de weekplanner van Hema Nederland om bepaalde taken in de week te verdelen. ’s Ochtends check ik op mijn weekplanner wat er echt gedaan MOET worden en plan ik andere taken eromheen in een notitieboekje. En mega-belangrijk: Plan je pauzes ook in! Omdat je thuis zit is het makkelijk om je pauzes ‘per ongeluk’ over te slaan. Soms kan dit door onvoorziene drukte voorkomen maar zorg ervoor dat dit niet vaak gebeurd. You need your breaks! Vooral als je thuis werkt.
Extra tip: Ga niet tijdens je pauze tv kijken of in je telefoon zitten. Dit deed ik in het begin ook en daardoor zit je eigenlijk altijd maar achter een scherm. Alleen wissel je dus van pauze tot pauze van scherm. Heb je pauze? Ga even wat halen van de supermarkt (doe je immers in je pauze op kantoor vast ook) of werk alvast wat huishoudelijke taken af. Zo blijf je ook een beetje bewegen en kan je na werk écht chillen! In plaats van dan nog de vaatwasser moeten uitruimen of een wasje moeten draaien.
TIP #3 – Blijf niet de hele dag achter je bureau zitten.
Leuk dat je je dag (en daarbij ook jouw pauzes) hebt ingepland, maar dat betekent niet dat je de uren dat je aan het werkt alleen maar op je stoel zit. Zorg ervoor dat je na elke deeltaak (ongeveer een uur) even een stapauze inlast. Je kunt dan even een kopje koffie/thee zetten, iets in de vaatwasser zetten, even naar het toilet lopen of even (vooral als je last hebt van je rug of schouders) rekoefeningen doen. Als jij op kantoor werkt zit je toch ook niet uren vastgeklampt achter die computer?
Tip #4 – Zorg voor een ontspannen omgeving.
Heb jij thuis een kantoorruimte of werk jij vanuit de woonkamer? Maak duidelijke afspraken met je gezin over jouw werk. Het is natuurlijk niet fijn als jouw vriend(in)/man/vrouw lekker zit te netflixen met het geluid aan terwijl jij je moet concentreren op een taak. Vraag hem/haar om oordopjes te gebruiken of misschien even in een andere ruimte te netflixen.
Ook heel belangrijk voor een ontspannen omgeving is dat het opgeruimd is. Zorg ervoor dat je de ruimte elke dag even opruimt zodat het geen chaos wordt. Berg je boekjes en papieren op, zet vieze vaat meteen weg en neem de ruimte zo nu en dan even af met een doekje. Op deze manier zit niet alles telkens in de weg. Bij mij geldt er echt dat als mijn bureau/werkplek een chaos is dat ik mij dan echt niet goed kan concentreren (of ben ik de enige die hier last van heeft?).
Wat mij ook heel goed heeft geholpen om een ontspannen omgeving te hebben tijdens het werken is mijn Geurwolkje. Ik zet heb bijna dagelijks aan voor een frisse geur. Het geeft me toch extra het gevoel dat alles schoon is en dat ik mij volledig kan concentreren op het werk. Mijn favoriete etherische oliën voor tijdens het werken zijn Lente Bries & Eucalyptus. Het maakt bij mij echt een wereld van verschil! Soms vergeet ik het een paar dagen, en als ik dan na een tijdje mijn Geurwolkje weer aanzet denk ik altijd: Waarom heb ik dit nou zo lang niet meer gedaan?
Tip #5 – Ga gelijk na werktijd even naar buiten!
Wat ik in het begin heel moeilijk vond aan het werken thuis is dat ik, wanneer het tijd is om te stoppen, niet het gevoel heb dat ik klaar ben met werken. Omdat je je eigenlijk binnen een paar seconden van de ene naar de andere ruimte verplaatst ben je niet meteen uit werkmodus. Ook had ik in het begin geen ochtendroutine (behalve gezicht wassen en tandenpoetsen), waardoor ik het gevoel had dat ik in een sleur van werken en slapen was beland. Wat mij heel erg heeft geholpen om uit die sleur te komen is om, naast tip #1, elke dag na het werken even naar buiten te gaan. Al is het om een blokje om te nemen of een frisse neus. Wanneer je even buiten bent geweest gaat om een of andere manier toch een bepaalde knop om. Je bent hebt je bureau opgeruimd, bent buiten geweest en nu ga je ’terug naar huis’. Mocht je dit raar vinden klinken, I feel you! Maar het werkt (bij mij) echt. Nadat ik buiten ben geweest ben ik gewoon klaar met werken en kom ik thuis om te chillen.
Heb jij deze tips gelezen en staat de gouden tip nog niet in dit stuk? Deel hem dan gerust met ons in de reacties onder deze blog. We leven nu in een beetje gekke tijd met lockdowns en heel veel mensen die thuis werken. Laten we elkaar helpen waar mogelijk. Sharing is caring!
Geef een reactie